T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
BURDUR / MERKEZ - Hacılar Yılmaz Turgan İlkokulu

Etiket Sonuçları: HACILAR YILMAZ TURGAN İLKOKULU

Nis

Yassıgüme Anasınıfı öğrencileri Yaşlılar Haftasında yaşlı rolüne girerek Drama etkinliği yaptılar.

Nis

Games are better together projesinde

Mart ayinda Türkiye oyunlarini tanıttık. Oyunumuzun adı köşe kapmaca.

Şbt

Okulumuz 4/A sınıfı öğrencileri, öğretmenleri Melek ŞİMŞEK rehberliğinde Fen Bilimleri dersinde karışımlar konusunda “Limonata” hazırlama etkinliği yaptılar. Kendi elleriyle işbirliği içinde hazırladıkları limonataları afiyetle içtiler.

Şbt

23 Nisan İçin okulumuzda halk oyunları çalışmaları başlamıştır.

Şbt

OKUL GÜVENLİK PLANI

 

İnsanlar ve teknoloji, günümüz dünyasında çoğu kez ayrılamaz bir ikili. İnternet kullanımı artarken, güvenli kullanımıyla da ilgi artmaktadır. Güvenli bir ortam sağlamak için, risklerin çeşitlerini ve sıklığını ve bunları azaltmak veya daha da güvenli ortamları bulmak için çözümleri aramamız gerekir. Çevrimiçi ortamda karşılaşılan riskler konusunda daha genç kullanıcılar için daha güvenli bir internet yaratmanın yolları ile ilgili önemli miktarda araştırma yapılmıştır.

 

Çevrimiçi gençlerin karşılaştığı risklerden biri de siber zorbalık veya çevrimiçi mağduriyettir. Yani elektronik iletişim şekillerini kullanan zorbalık veya taciz. Siber zorbalığın bazı örnekleri açıkça tanımlanabilirken bazı durumları açıklanamamaktadır. Siber kelimenin mağdurunu korkutmak için kullandığı dil ve taktiklerin cezai bir suç olduğunun açık işareti olduğu durumlarda olabilir, bazı durumlarda ise yalnızca bir şahsın kötü davranışlarından kaynaklanır. Siber zorbalık, genellikle eylemin tekrarını gerektirir. Siber zorbalığı yaygınlaştırma konusunda, özellikle geleneksel zorbalığa kıyasla açık bir anlaşma eksikliği var ve bu yaygınlığı hakkındaki istatistikleri etkiliyor. İnternetteki siber zorbalığa hitap etmenin bir yolu, okul zorbalığı ve siber zorbalık arasındaki bağlantıyı kullanmaktır. Okul zorbalığına, gençlerin sahip oldukları ve birbirlerine karşı olan ilişkileri ve tutumları geliştirmeye çalışan girişimlere denir. Bu tür girişimleri, çevrimdışı zorbalığa karşı koymak için potansiyel olarak etkili önleme tedbirleri olarak düşünülmekte ve çevrimiçi zorbalığa karşı koymada da yararlı olabilirler.

E GÜVENLİK MÜFREDATIMIZ HAKKINDA

 

•  Mihver ve serbest etkinlik derslerinde rehberlik zamanlarında derslerinde internet kullanımı ile ilgili içerik güncel ve teknolojik gelişmeler ışığında güncellenmiştir

 

• Çocuklarda bilinçli ve güvenli internet kullanımına dair bilgi, beceri ve tutumların geliştirilmesi  için seminerler düzenlenmektedir.

 

 • Türkçe, Hayat Bilgisi, Fen Bilimleri, Sosyal Bilimler vb ilgili derslerde uygun şekilde işlenmesi sağlanmaktadır.

ÇOCUK VE ERGENLERE YÖNELİK e GÜVENLİK ÖNLEMLERİ

 

 • Aileye yönelik çocuk ve ergenlere denetimli, sınırlı ve amaçlı kullanım sağlayabilmeleri ile ilgili bilinçlendirme çalışmaları yapmaktayız.

 

• İnternetin güvenli kullanımı ile ilgili paketlerin tanıtım ve yaygınlaşmasını sağlamak devlet politikasıdır.

 

• Evlerde limitli internet kullanımını teşvik etmek için velilere ve ebeveynlere rehberlik yapılmaktadır.

 

• Kullanım farkındalığına yönelik uygulamalar geliştirmek için derslerde bu konuya öncelik verilmektedir.

 OKULUMUZDA FOTOĞRAF YA DA VİDEO ÇEKİMİ VE YAYINLANMASI


1. Okul idaresi tarafından görevli kılınanlar haricindeki kişiler tarafından ve öğrenci velilerinin bilmek istedikleri etkinlik ve programlar dışındaki zamanlarda, okul ve okul bahçesi sınırları içerisinde fotoğraf ve video çekimi yapılamaz. Bu yasak bir öğrencinin diğer bir öğrencinin fotoğraf ve videosunu çekmek istemesi durumunda da geçerlidir.
2. Okul idaresi tarafından görevlendirilen kişilerin çektiği fotoğraf ve videolar ancak Okulun resmi web adresinde ve sanal ortamlarında, ilgili öğrenci velisinin talep ve yazılı onayı ile yayınlanabilir. Öğrencisi için onay vermeyen velinin öğrencisi ile ilgili fotoğraf ve videolar yayınlanmaz.
3. Velisi tarafından fotoğraf ve video görüntülerinin çekilip yayınlanmasına onay verilmeyen öğrencilerin, çekim esnasında psikolojik baskı yaşamaması için tedbirler alınır.

Okulumuzun e-Güvenlik politikasının belirlenmesi, eğitimlerin verilmesi ve çalışma planının hazırlanmasında aşağıdaki web adreslerinden faydalanılmıştır.

 

"Daha Güvenli İnternet Merkezi (gim.org.tr)

 

Safer Internet Center´ın resmi sayfası (https://ec.europa.eu/info/index_en)

 

Güvenli Web (guvenliweb.org.tr) - çevrimiçi güvenlik konuları için farkındalık portalı.

 

Güvenli Çocuk (guvenlicocuk.org.tr) - 13 yaşından küçük çocuklar için oyun ve eğlence portalı.

 

Ihbar Web (ihbarweb.org.tr) - yasadışı içerik için telefon hattı.

 

İnternet BTK (internet.btk.gov.tr) - İnternet ve BT yasası konusunda farkındalık portalı."

 

Ayrıca personel, veli ve öğrencilere yukarıdaki web adresleri tanıtılmış olup, buralardaki eğitici ebeveyn ve öğrenci bilgilendirici vidoları sunuları izlenmiştir. Okumuzda çeşitli web2 araçları kullanılarak sunular hazırlanmış panolar ailelerle birlikte hazırlanmıştır.

May

  

Öğrenciler İçin Sağlıklı Dijital Yaşam 

Kısa Filmler İçin Tıklayınız.

Posterler İçin Tıklayınız.

Veri Tabanı İçin Tıklayınız.

Ock

İnternet birçok alanda kullanıcılarına çeşitli fırsatlar sunan; her türlü bilgi ve belgeye ulaşma imkânı sağlayan, insanların duygu ve düşüncelerini rahatça ortaya koymasına izin veren, kısacası birçok alanda hayatı kolaylaştıran önemli bir bilişim ve iletişim aracıdır. Bu araç, bu platformda sayılan birçok kısım dâhilinde bilinçli, güvenli ve etkin kullanılmadığı takdirde çeşitli yönlerden zararlara uğranılabileceğinden bahsedildi. Bu bölümde de insan sağlığı üstünde internetin etkilerinden bahsedilmeye çalışılacaktır.

İnternet birçok alanda kullanıcılarına çeşitli fırsatlar sunan; her türlü bilgi ve belgeye ulaşma imkânı sağlayan, insanların duygu ve düşüncelerini rahatça ortaya koymasına izin veren, kısacası birçok alanda hayatı kolaylaştıran önemli bir bilişim ve iletişim aracıdır. Bu araç, bu platformda sayılan birçok kısım dâhilinde bilinçli, güvenli ve etkin kullanılmadığı takdirde çeşitli yönlerden zararlara uğranılabileceğinden bahsedildi. Bu bölümde de insan sağlığı üstünde internetin etkilerinden bahsedilmeye çalışılacaktır.
Dijital Vatandaşlık
Bilgisayar ve internet kullanımının sağlık üstündeki etkilerini 2 başlık altında toplayabiliriz:

  1. Fiziksel Sağlık Sorunları
  2. Psikolojik Sağlık Sorunları

Bilgi teknolojilerini kullanırken karşılaşılan en belirgin sağlık sorunları arasında fiziksel sağlık sorunları gelmektedir. Kas ve iskelet sorunlarından yeme sorunları ve obeziteye ve göz sağlık problemlerine kadar birçok fiziksel rahatsızlıkla karşılaşılabilmektedir. Bu sıkıntılardan en çok karşılaşılanları;

  1. Boyun ve sırt ağrısı
  2. Ellerde ağrı ve karpal tünel sendromu
  3. Görme bozuklukları
  4. Baş ağrısı ve migren
  5. Özelikle çocuklarda aşırı kilo alımıdır.

Fiziksel sorunlarla en az düzeyde karşılaşmak için;

Dijital Vatandaşlık

  • Bilgisayar başında saatler boyunca oturmaktan kaçının, küçük molalar verin, ergonomik koltuk ve sırt destekleyici esnek malzemeler kullanmaya özen gösteriniz.
  • Fazla eğilmeden dik bir şekilde masanızda oturmaya çalışınız ve masa-sandalye duruşunu iyi ayarlayınız.
  • Bilgisayar ekranının üs kenarı göz seviyesini aşmamalıdır.
  • Gözleri dinlendirmek için 45 dakika ekran karşısında geçirildikten sonra 15 dakika gözleri yormayacak, daha az dikkat gerektirecek aktiviteler yapınız.
  • Otururken dizlerinizi hafiften yukarıya, bel hizasının üzerine doğru hareket ettiriniz ve tüm vücudunuzun hareket etmesini sağlayınız.
  • Bilgisayar başında sürekli yazı yazıyorsanız bazı parmak egzersizleri yapınız ve kollarınızı ara sıra dikine uzatıp çekiniz.
  • Aşırı kilo alımı ve diğer fiziksel problemlerin önüne geçmek için her şeyden önce günlük fiziksel hareketinizi artırınız, haftada en az 4 kez ve en az yarım saat egzersiz ve spor yapmaya çalışınız. Fiziksel rahatsızlıkların önüne geçmek için yürüyüş ve yüzme en ideal sporlardandır.
  • Fizik tedavi doktorunuzla iletişiminizi koparmayınız ve doktorunuzun dediklerine riayet ediniz.

Fiziksel rahatsızlıklar yanı sıra psikolojik sağlık sorunları belki de fiziksel rahatsızlıklar kadar kolay anlaşılamayan ve tedavi yöntemi daha zaman alıcı ve zor olan sorunlardır. Başlıca psikolojik rahatsızlıklar;

  1. Anksiyete (kaygı) bozukluğu
  2. İçe dönüklük, stres, asosyallik ve depresyon
  3. İnternet bağımlılığı

İnternet kullanımına bağlı gelişen kaygı bozukluğu aynı zamanda öfke ve şiddet davranışlarına da neden olabilir. Özellikle şiddet unsurları içeren siteler, şiddeti ve çeteleşmeyi özendiren sosyal ağlar ve şiddeti, yıkımı başarı olarak tanımlayan site ve oyunlar çocukların duygu durumlarında değişimlere sebebiyet verebilmektedir. Çocuğun özellikle sosyal ağlarda kendisini olduğu gibi yansıtmaması nedeniyle kimlik karmaşası yaşamasına, sanal arkadaşlıklar ve ilişkiler çocuğun kalabalık bir sanal ortamda kendini yalnız hissetmesine neden olabilmektedir.

Stres, içe dönüklük ve depresyonla başa çıkmak için birey olabildiğince olumlu düşünmek, bilgisayar ve internet başında zaman sınırlamasını kontrol ederek, sosyal ortamlara girme, spor yapma ve kitap okuma gibi faaliyetlere kendini özendirmesi gerekmektedir. Ayrıca bütün gün boyunca internette kalan ve sigara/alkol gibi alışkanlıkları olan insanlar bu alışkanlıklarını kontrol etmelidirler.

İnternet bağımlılığı kişinin bilgisayar başında kendini kontrol edememesi ile çeşitli yönlerden tespit edilebilir. Bunlar:

  1. Bireyin zaman mefhumunu yitirmeye başlaması
  2. Bireyin internete bağlanması engellendiğinde anormal davranışlar sergilemeye başlaması
  3. Sosyal yaşamdan kopuşların başlaması ve içe dönüklüğün artması

İnternet bağımlısı olan insanlarda en çok karşılaşılan rahatsızlıklar, fiziksel sağlık sorunları, uyku düzeninin bozulması, depresyon, madde bağımlılığı, kişilik bozukluklar, cinselliğe düşkünlük ve dikkat eksikliğidir. İnternet bağımlılığı henüz üzerinde uzlaşma sağlanamamış bir olgu olmakla birlikte, İnternet bağımlılığının anlaşılması için eldeki bağımlılık anlayışları kullanılabilecek durumdadır. Bağımlı insan elindeki bağımlı nesne olmadan yaşayamayacağını düşünür. Bu yüzden, internet bağımlılığının teşhis ve tedavisinin kişilik yapısına yönelik olarak yapılması gerekmektedir.

BT araçları ve sağlık ile ilgili diğer önemli bir konu elektromanyetik dalgalardır. Dünyada elektromanyetik alanlar doğal olarak bulunmaktadır. Ancak 20. yüzyılda insan eliyle oluşturulmaya başlanan elektromanyetik alanların sağlık üzerindeki etkisi tartışılmalı bir hal almaya başlamıştır. Bu konuda elektromanyetik dalgaların bir zararı olmadığı görüşü hâkim olduğu gibi zararlı olduğuna dair görüşler de mevcuttur. Bu konuda Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu'nun "Elektromanyetik Dalgalar ve Sağlık" köşesini okuyabilir ve kullandığınız telekomünikasyon cihazlarının uyması gereken elektromanyetik alan şiddet limitlerine aşağıdaki linklerden ulaşabilirsiniz:

https://tuketici.btk.gov.tr/tr-TR/Sik-Sorulan-Sorular/Haberlesme-Cihazlari-ve-Saglik

https://tuketici.btk.gov.tr/tr-TR/Sik-Sorulan-Sorular/Baz-Istasyonlari

Ock

AİLEMİZİN YENİ ÜYESİNİ TANIYIN

1.  En az çocuğunuzu koruyacak kadar İnternet kullanmayı öğrenin.

2.  İnternet kullanımında yasaklayıcı değil, zaman açısından sınırlayıcı olun.

3.  İnternetin derslerini aksatmasına izin vermeyin.

4.  Diğer sosyal aktivitelere katılımını özendirin.

5.  İnternet sebebiyle sorumluluklarını yerine getirmemesine fırsat vermeyin.

OLASI TEHLİKELERİ ÖĞRENİN

1. Tanımadıkları kişilerle arkadaşlık

2. Aşırı kullanımın sebep olduğu internet bağımlılığı

3. Fiziki sağlık sorunları

4. Öfke, şiddet ve yalnızlık gibi psikolojik sorunlar

5. Şiddet ve müstehcen içerikli görüntüler

BİLMELERİ GEREKENLERİ ÖĞRETİN

1. İnternette tanımadıkları kişilerden gelen arkadaşlık tekliflerine hayır demeyi

2. Hoşlanmadıkları bir durumu sizinle paylaşmaları gerektiğini

3. İnternet üzerinden gelen cazip, fakat aldatıcı teklifleri reddetmeyi

4. İnternetin gerçek hayattan çok farklı olduğunu

5. Hayatın sadece İnternetten ibaret olmadığını

ÖNCE SİZ ÖRNEK OLUN

1. İnternet kuralları belirleyin ve bunlara önce siz uyun.

2. Çocuklarınızla aranızda aile sözleşmesi imzalayın ve uygulayın. Örnek sözleşme.

3. Belirlediğiniz İnternet kullanım zamanına siz de riayet edin.

4. İnternet dışında aile içi aktiviteler düzenleyin.

5. Çocuğunuzun en iyi ve en güvenilir arkadaşı siz olun.

SOSYAL AĞLARA DİKKAT EDİN

1. Çocuğunuz bu sitelere (örn. facebook) üye ise, sizde üye olup onun arkadaşı olun.

2. Profillerindeki gizlilik ayarlarını yapmasını sağlayın.

3. Tam isim, adres, telefon, okul, özel fotoğraflarını paylaşmamasını söyleyin.

4. Tanımadıkları kişileri arkadaş listelerine eklememelerini söyleyin.

5. Arkadaşı olarak kimlerle arkadaşlık ettiğini aralıklarla kontrol edin.

Kas

29 Ekim Cumhuriyet Bayramını Coşkuyla Kutladık

Ulu Önder, Gazi Mustafa Kemal Atatürk'ün "En büyük eserim" dediği cumhuriyeti, biz Türk milletine armağan edişinin, 99. yıl dönümünü büyük bir coşkuyla kutladık. 

Tören saygı duruşu ve İstiklal Marşı´nın ardından Gazi Mustafa Kemal Atatürk ve silah arkadaşlarının anılması,şehitlerimizin aziz hatıralarının yad edilmesiyle devam etti.

Yalnızca bir yönetim şekli değil,Türk milletinin yaşayış biçimi olan Cumhuriyet, Ulu önder Atatürk tarafından Türk milletine hediye edilmiş en değerli mirastır.

Türkiye Büyük Millet Meclisi, 29 Ekim 1923'te cumhuriyeti ilan etti.

Cumhuriyet; milletin egemenliğini kendi elinde tuttuğu ve bunu belirli süreler için seçtiği milletvekilleri aracılığıyla kullandığı devlet biçimidir.

Bu güzel devleti bizlere armağan eden atalarımızın bizlerden tek isteği Cumhuriyetimizi her zaman koruyup geliştirmemizdir. Bunu yapabilmek için de çok çalışıp Türkiye Cumhuriyeti Devletinin adını başarılarla söz ettirmek olacaktır. Bu önemli görev de gelecekte bu ülkenin yönetiminde söz sahibi olacak, bu ülkenin gerçek sahibi olan gelecek nesillere ve o nesilleri yetiştiren öğretmenlere düşmektedir.

Türkiye Cumhuriyeti'nin bölünmez bütünlüğünü savunmak, iç ve dış tehditlere karşı duyarlı olmaktır. İleri görüşlülüğü ile tanınan önderimiz Mustafa Kemal, "Gençliğe Hitabe" de cumhuriyetimizi yıkmak, ülkemizi bölüp parçalamak için faaliyet gösterebilecek iç ve dış düşmanlardan söz etmiş, hangi şartlarda olursak olalım bu duruma karşı koymak için elimizden geleni tereddüt etmeden yapmamız gerektiğini belirtmiştir.

Bu vesile ile Kurtuluş Savaşımızın başlangıcından bu yana Türkiye Cumhuriyeti'nin bütünlüğü ve birliği için canlarını hiçe saymış şehitlerimizi rahmetle, gazilerimizi saygı ve minnetle anıyoruz.

Eyl

2021-2022 Eğitim Öğretim Yılında yürütücüsü olduğumuz 9 adet e-twinning projemiz Kalite Etiketi almaya hak kazandı.

Ulusal ve Uluslararası Projeleri ile Kalite Etiketi alan öğretmenlerimiz;

Melek ŞİMŞEK

Suzan ŞİMŞEK CANDAN

Gökşen BELEN

Okul Müdürümüz Serdar Recep ŞENEL, yürüttüğü projeler ile okulumuzda eğitim noktasında önder olan, özverili çalışmaları ile projelerine kalite etiketi alan öğretmen arkadaşlarımızı tebrik ederek başarılarının devamını diledi.

Ağu

Enerji verimliliği, binalarda yaşam standardı ve hizmet kalitesinin, endüstriyel işletmelerde ise üretim kalitesi ve miktarının düşüşüne yol açmadan, birim veya ürün miktarı başına enerji tüketiminin azaltılmasıdır.

Enerji verimliliği politikaları, bir taraftan ekonomik büyüme ve sosyal kalkınma hedeflerinin sürdürülebilirliği ile doğrudan ilişkili olması diğer taraftan ise toplam sera gazı salımlarının azaltılmasında oynadığı kilit rol nedeniyle, hassasiyetle ele alınması gereken alanların başında gelmektedir. 

  Enerji tasarrufu ve verimliliği, enerji arz güvenliğinin sağlanması, dışa bağımlılık risklerinin azaltılması, çevrenin korunması ve iklim değişikliğine karşı mücadelenin etkinliğinin arttırılmasının sağlanması gibi 2023 yılı ulusal strateji hedeflerimizin ve enerji politikalarımızın en önemli bileşenlerinden biridir.  

Enerji verimliliği çalışmaları ile Türkiye'nin Enerji Yoğunluğunun (milli gelir başına tüketilen enerji) 2023 yılına kadar, 2011 yılına göre en az %20 azaltılması hedeflenmiştir.

 

Ayrıca, Türkiye'nin ilk enerji verimliliği eylem planı olan Ulusal Enerji Verimliliği Eylem Planı (2017-2023) 02/01/2018 tarihinde yürürlüğe girmiştir. 6 farklı sektörde bulunan 55 adet eylemin hayata geçirilmesi ile 2023 yılına kadar 10,9 milyar ABD Doları yatırım ile kümülatif olarak 23,9 milyon ton eşdeğer petrol (MTEP) enerji tasarrufu sağlaması beklenmektedir. Bu da 2023 yılında Türkiye'nin birincil enerji tüketiminde %14 oranında bir azalmaya denk gelmektedir. 2033 yılına kadar sağlanması beklenen tasarruf karşılığı ise 30,2 milyar Dolardır.

 

Çevrenin korunmasına katkıyı da hedefleyerek enerji kaynaklarının ve enerjinin kullanımında verimliliğin artırılması amacına yönelik;

 

  • Eğitimler (enerji yöneticisi eğitimleri, etüt proje eğitimleri ve uluslararası eğitimler)
  • Etütler (sanayi tesisleri, ticari ve hizmet binaları, kamu binaları, meskenler)
  • Yetkilendirmeler (Enerji Verimliliği Danışmanlık Şirketleri, Üniversiteler ve Meslek Odaları)
  • Ölçme, İzleme ve Değerlendirme, Denetim
  • Enerji Verimliliği Destekleri (Verimlilik Arttırıcı Proje (VAP) ve Gönüllü Anlaşmalar)
  • Tanıtım ve Bilinçlendirme
  • Enerji Verimliliği Forum ve Fuarı
  • Ulusal ve Uluslararası Projeler Geliştirme
  • Verimlilikle ilgili Faaliyetlerin Planlaması ve Koordinasyonu
  • Verimlilik, Sera Gazı Salınımı ve İzleme ile ilgili Etkinlik ve Eğitim Çalışmaları

 

faaliyetleri Bakanlığımızca yürütülmektedir.

May

May

https://www.emaze.com/@ALRZLFROZ/sergi?r=@RYRKDY  Final Ürünümüz sanal sergi

Minik Üreticiler  Proje Şarkımız

Mrt

Çanakkale Savaşı zaferinin 107. Yılını  kutladığımız bu senede de her geçen yıl gibi coşku ve minnetle yurt genelinde programlar ve anma törenleri ile gerçekleştirildi.

Mrt

2022 Afet Tatbikat Yılı Kapsamında Eş Zamanlı Deprem Anı ve Tahliye Tatbikatı 1-7 Mart Deprem Haftası münasebetiyle, İçişleri Bakanlığımız ve Millî Eğitim Bakanlığımız öncülüğünde AFAD Başkanlığımızın Koordinasyonda 81 ilde tüm okullarda eş zamanlı olarak "Deprem Anı ve Tahliye Tatbikatı" düzenlendi.

Ekm

İl Milli Eğitim Müdürümüz Erdem KAYA, Hacılar Yılmaz Turgan İlkokulunda düzenlenen törende, okula çeşitli konularda destek olan kişi ve kurumlara plaket takdim ederek teşekkür etti. İlk olarak okul binasında yapılan iç boya tamiratı, sıraların zımparalanması, Merhum Arif KESKİN adına yaptırılan okul yemekhanesinin açılışı dualar eşliğinde yapıldıktan sonra İl Milli Eğitim Müdürü Erdem KAYA tarafından hayırsever vatandaşımıza teşekkür plaketi verildi. Ardından sınıfları ziyaret eden müdürümüz öğrencilerimiz ile bir araya gelerek sohbet etti.

Ekm

Okulumuzun akan çatısı İl Milli Eğitim Müdürlüğümüz tarafından yenilenmiştir.

Eyl

Millî Eğitim Bakanlığı Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğümüz tarafından başarılı eTwinning projeleri kalite etiketi ile ödüllendirilen öğretmen ve okullarımıza ödülleri verildi.   Necip Fazıl Kısakürek  Konferans Salonunda salgın tedbirlerine uyularak düzenlenen törene İl Millî Eğitim Müdürümüz Sayın Erdem KAYA , İl Milli Eğitim Müdür Yardımcımız Sayın Salim OĞUZ, Şube Müdürlerimiz Ömer Salman ÇOBAN ve Nuray ESEROĞLU ile birlikte ödül alan okul müdürlerimiz ve öğretmenlerimiz katıldı. Okulumuz Müdür Yardımcısı Sadık Dede ÇAYLI ve Sınıf Öğretmenimiz Melek ŞİMŞEK eTwinning projeleri kalite etiketini aldılar.

Eyl

Sınıf Öğretmenimiz Melek ŞİMŞEK ve bildiri yazarı arkadaşları Eyuder Eyfor 12 kongresinde "İlkokul Çağı Öğrencilerine Yönelik Uygulanan Atölye Çalışmalarıyla İlgili Veli Görüşleri" ve " İlkokul Düzeyindeki Çocukların Uzay İle İlgili Farkındalık Etkinliklerine Yönelik Veli Görüşleri" isimli bildirileri sundular.

Nis

Necmettin Erbakan Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi ve Konya İl Millî Eğitim Müdürlüğü iş birliğiyle Konya Büyükşehir Belediyesinin destekleriyle düzenlenen "Uluslararası Projeden Uygulamaya Eğitim Sempozyumu"nda(UPUES 2021)  sınıf öğretmenimiz Melek ŞİMŞEK "Sesler Gezenininden Dünya Gezegenine" isimli eTwinning projesinin bildiri sunumunu gerçekleştirdi. 

Nis

TBM Uzaktan Eğitim Sistemi kapsamında öğretmenlere ve öğrencilere alkol, madde, tütün, teknoloji bağımlığı ve sağlıklı yaşam alanlarında hazırlanmış etkinlikler, videolar ve interaktif içerikler sunulmaktadır.

Öğretmen ve öğrenciler TBM uzaktan eğitim programı içeriklerine hem EBA üzerinden hem de http://lms.tbm.org.tr adresinden EBA hesap bilgileri ile erişilebilmektedirler.

Mrt

Mrt

Deprem sonrası ilk 6 saat, canların kurtulması için büyük önem taşıyor. İlk 6 saatte uygulanacak doğru davranış şekilleri, hem vatandaşların kendi hayatlarını hem de yakınlarının hayatlarını kurtarabiliyor.

İlk olarak deprem anında sakin kalın. Balkon, merdiven ve asansörlerden uzak durun. Çök, kapan, tutun hareketiyle hedefinizi küçültün. Yangın ve patlamaları engellemek için ocağı, su vanasını ve gaz kokusu alınmıyorsa elektrik şalterini kapatın. Afet ve acil durum çantanızı yanınıza alarak hızlı adımlarla binayı terk edin. E-devlet üzerinde size belirtilen en yakın toplanma alanına yürüyerek gidiniz.

Yetkililer çağrıda bulununcaya kadar toplanma alanında kalın. Toplanma alanından barınma alanına geçiş için yetkililerin yönlendirmelerini bekleyin. Acil yardım araçlarının hızlı ulaşım sağlamaları için ilk 6 saat aracınızı kesinlikle kullanmayın ve trafiğe çıkmayın. İletişim sistemlerinin kilitlenmemesi amacıyla operatörünüz üzerinden arama yapmayın. SMS ve internet tabanlı uygulamaları tercih edin.

2021 Afet Eğitim Yılı

Toplumda afet farkındalığının geliştirilmesi, afet risk azaltma ve önlem alma konusunda davranış değişikliği oluşturulması amacıyla 2021 yılı Türkiye Afet Eğitim Yılı ilan edildi. Bu özel yıl, Afet Bilgisi Hayat Bilgisi şiarıyla toplumun tüm kesimlerinin afet farkındalık eğitimleri almasını amaçlıyor.

Ayrıntılı bilgi için: www.hazirol.gov.tr

Şbt

Okulumuz sınıf öğretmenleri online ortamda öğrencilere güvenli internet kullanımı hakkında bilgilendirme çalışması yaptılar.Öğrenciler güvenli internet konulu afiş çalışması yaptılar.

Ock

pdf(10,5*20) : 

pdf(13*26) : 

pdf(10,5*20) : 

pdf(13*26) : 

pdf : 

pdf : 

pdf : 

pdf : 

 

Ock

Bilgi ve iletişim teknolojilerinin hızla ilerlediği günümüzde internet hayatımızın her alanında etkinliğini giderek artırıyor. Öyle ki, "İnternet olmadan ne yapardık?" dediğimiz günlere geldik.

TÜİK, 2016 Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması'na göre, Türkiye'de yaklaşık on hanenin sekizi internet erişimine sahip . Bu doğrultudan bakıldığında iletişimden tutun da, haber alma, bilgiye ulaşma, eğlence, alışveriş gibi en temel ihtiyaçlar artık yoğun bir şekilde internet üzerinden gerçekleşiyor.

Kullanım alanının her geçen gün gelişmesi ve çoğalması interneti vazgeçilmez bir unsur kılarken bu durum bir takım olumsuzlukları da beraberinde getirmektedir. Bilinçli kullanıldığında sayısız avantaj sağlayan internet, diğer yönüyle de bağımlılık riskini ve bağımlılıkla birlikte gelebilecek tehlikeleri ve alışkanlıkları bünyesinde taşımaktadır.

Bağımlılık kişinin kullandığı bir nesne veya yaptığı bir eylem üzerinde kontrolünü kaybetmesi ve onsuz bir yaşam sürememeye başlaması olarak tanımlanmaktadır.

Bağımlılık kavramı ilk defa 1996 yılında Goldberg tarafından kullanılmıştır. Daha sonra Amerikan medyasında bu kavram 'internet addiction' (internet bağımlılığı) olarak kullanılmaya başlanmıştır.

İnternet bağımlılığını, psikolojik bir bağımlılık olarak tanımlayan Kandell ise özellikle gençleri riskli grup olarak değerlendirmiş ve internetin aşırı kullanımının sağlık, ilişki ve zaman yönetimiyle ilgili sorunlara neden olabileceğini vurgulamıştır.

Patolojik internet kullanımı, internetin aşırı bir şekilde kullanılması, bu davranışın kontrol altına alınamaması ve kişinin kendi yaşamına zarar vermesi halidir.

Son yıllarda internetin, bilgisayarlardan ziyade günün her anı yanımızda bulunan mobil telefonlar aracılığıyla daha fazla kullanılmaya başlanması da bağımlılığı tetikleyen unsurlardan biri olarak göze çarpmakta. Kadir Has Üniversitesi tarafından gerçekleştirilen "Türkiye'de Yeni Medya Eğilimleri Araştırması"na göre, internet kullanıcılarının %96'sı akıllı telefon kullanırken, %93'ünün mobil internet bağlantısı var. Bilgisayar sahipliği ise akıllı telefon sahipliğinden düşük oranlarda seyrediyor. Hanelerin %95'inde akıllı telefon, %80'inde bilgisayar var. Geleneksel cep telefonu fonksiyonları önemini yitirirken, online mesajlaşma SMS'in yerini çoktan almış gözüküyor. Yine aynı araştırmaya göre her 3 internet kullanıcısından 1'i uyanır uyanmaz internete giriyor %33.3. Uyandıktan sonra bir saat içerisinde internete girenlerin oranı %62 iken, %70'i akşam uyumadan bir saat öncesine kadar internette zaman geçiriyor.

Ülkemizde 42 milyon aktif sosyal medya kullanıcısının 36 milyonu, sosyal medyaya mobil cihazlarından ulaşıyor. İnterneti, insana bu kadar yakınlaştıran cihazlar, internetten gelebilecek riskleri de aynı oranda insana yaklaştırmış oluyor. Tüketim ve alışveriş alışkanlıkları, artan sosyal medya kullanımı, sosyal medya üzerinden pazarlama stratejileri sonucunda bağımlılığa biraz daha yaklaşmak kaçınılmaz olmaktadır.

En Çok Sosyal Medyayı Kullanıyoruz

İnternetin özgür, gizemli ve kolay erişilebilir dünyası özellikle genç nesli gerçek hayattan izole edip yalnızlaştırırken, vaktin kontrolsüzce geçirilmesine de sebep olmaktadır. Bu noktada özellikle sosyal paylaşım ağlarının giderek artan kullanım oranlarını gözden kaçırmamak gerek. TÜİK verilerine göre, 2016 yılının ilk üç ayında internet kullanan bireylerin %82,4'ü sosyal medya üzerinde profil oluşturma, mesaj gönderme veya fotoğraf vb. içerik paylaştı. Bunu %74,5 ile paylaşım sitelerinden video izleme, %69,5 ile online haber, gazete ya da dergi okuma, %65,9 ile sağlıkla ilgili bilgi arama, %65,5 ile mal ve hizmetler hakkında bilgi arama ve %63,7 ile İnternet üzerinden müzik dinleme takip ediyor.

Duygu ve düşünceleri ifade etmenin en kolay yolu olarak kabul edilmesi, gerçek hayatta kurulamayan ilişkilerin daha rahat kurulabilmesine imkân sağlaması, eğlenmek, sosyalleşmek ve özellikle harcanabilir gelir düzeyinin azlığı sebebiyle internete mecbur kalma gibi faktörler bugün insanları günümüzün kitle iletişim medyasından biri olan sosyal medyaya bağımlı kılmaktadır. Sosyal medya, sıradan insanlara bilgiyi paylaşma ve organize etme olanağı sağlamıştır.

Türkiye'de en çok kullanılan sosyal medya platformlarına baktığımızda ise ilk sırada Facebook'un yer aldığını görüyoruz. Facebook'tan sonra sırasıyla, WhatsApp, Facebook Messenger, Twitter ve Instagram geliyor. Verilerin bize söylediğine baktığımızda, sorulması gereken soru ise artık şu: İnternet bağımlısı mıyız, yoksa sosyal medya bağımlısı mı?

Bağımlılık Alışveriş Alışkanlıklarını Etkiliyor

İnternetin hayatımıza bunca nüfuz etmesi internet üzerinden alışverişlerin artmasına da sebep olmuştur. Yapılan araştırmalarda internet bağımlılık düzeyi yüksek olanların çoğunlukla internetten alışverişi tercih ettikleri, markaların internet reklamlarına yoğun bir ilgi gösterdikleri ve bu tavrı sosyal medya üzerinden de devam ettirdikleri görülmüştür. İnternet bağımlılık düzeyi arttıkça, internetten alışverişi daha avantajlı ve güvenli bulanların oranı da artmaktadır. İnterneti yoğun kullanma ile internetten alışveriş ilişkisi incelendiğinde, yoğun internet kullanıcısı olan bireylerin internetten alışverişe daha yatkın oldukları tespit edilmiştir. İnterneti ve web sitesini yoğun kullanan (heavy users) ve orada çok zaman harcayan bireylerin (yaklaşık % 11 oranında) daha çok online alışveriş yaptıkları saptanmıştır.

Bu noktada çevrimiçi alışverişlerde, kişisel bilgileri koruma ve şifre güvenliği açısından bilinçli olunmadığı takdirde çeşitli dolandırıcılık olaylarının yaşanması ihtimalini akıllarda tutmak gerekiyor. Özellikle de oltalama (Phishing) saldırıları masum görünümlü bir e-posta ile siz hiç fark etmeden çevrimiçi bir dolandırıcılığa maruz kalmanıza sebep olmaktadır.

İnternet bağımlılığının internetten alışveriş alışkanlığına etkisinin yanı sıra, alışveriş için interneti değil de mağazaları tercih edenler için internet pek de güvenli bir ortam olarak görülmemektedir. Online alışverişin önündeki en büyük engellerden biri algılanan risk faktörüdür. İnternetten alışveriş yapan bireylerin çevrimiçi alışverişi riskli bulmaları veya bulmamaları, bu ortamda alışveriş yapıp yapmama kararlarını etkileyen önemli bir faktördür. İnternetten alışverişlerdeki güvenlik sorunları, online alışverişi olumsuz etkilemektedir. Ayrıca, maliyet yönünden bakıldığında kitap vb. ekonomik ürünlerde, online alışveriş kişinin tutumları ile ilişkili iken, satın alınacak ürünün parasal değerinin yükselmesi web sitesine duyulan güven ile ilgili olmaya başlamaktadır.

 

Ock

Günümüzde internet sosyal hayatın bir parçası olarak hayatımıza birçok faydalar ve yenilikler getirmiştir. Getirdiği faydaların ve kolaylıkların yanı sıra, internetin bilinçsiz kullanımı bireysel ve toplumsal hayata yönelik tehditler de barındırmaktadır.

Günümüzde internet sosyal hayatın bir parçası olarak hayatımıza birçok faydalar ve yenilikler getirmiştir. Getirdiği faydaların ve kolaylıkların yanı sıra, internetin bilinçsiz kullanımı bireysel ve toplumsal hayata yönelik tehditler de barındırmaktadır.

Web ve iletişim teknolojisinde yaşanan hızlı gelişmelerle birlikte insanlar arasındaki iletişim ve ilişki sanal ortamlara taşınmıştır. İnsanların birbirleriyle tanışması, iletişime geçmesi, içerik paylaşımında bulunması, tartışma ortamı oluşturması ve ortak ilgi alanları etrafında gruplar oluşturması sürekli gelişen web teknolojisiyle birlikte oluşan bir durumdur. Sosyal paylaşım ağlarının dünya ile birlikte ülkemizde de kullanıcı sayısı hızlı bir şekilde artmakta, gerçek ve sanal dünya ayrımı giderek ortadan kalkmaktadır. Bu artış ile birlikte internet ve sosyal ağlar, bilinmeyen, fark edilemeyecek veya algılaması zor, pek çok tehdit ve tehlikeyi de beraberinde getirmiştir.

Sanal ortamlarda kullanıcıların davranış biçimleri gerçek hayattan farklıdır. Kullanıcılar bu ortamda sanal kimlikler oluşturmakta, duygu, düşünce ve çeşitli bilgileri tanınma korkusu yaşamadan rahatlıkla paylaşabilmektedir. Bunun bir sonucu olarak dedikodular, tehditler ve uygunsuz içerikler internette çok hızlı bir şekilde yayılmakta ve genç nesli hem siber zorba hem de siber mağdur yapabilmektedir.

Dijital oyunların içerisinde yer alan şiddet ya da sosyal ağlarda maruz kalınan siber zorbalığın ise, özellikle çocukların fiziksel ve ruhsal gelişimine karşı olumsuz bir etkisi vardır. Siber zorbalıkta saldırgan ile saldırıya uğrayan arasında fiziksel bir temas olmamasına karşın saldırıya uğrayan kişi psikolojik açıdan zarar görür.

İnternet ortamında kullanıcıların en fazla sorun yaşadıkları zorbalık, yabancılarla tanışma, dolandırıcılığa ya da istismara maruz kalma ile bilinçsiz veri paylaşımı konularında yaşanmaktadır.

Hangi Eylemler Siber Zorbalık Kapsamına Girer?

Aşağıda siber zorbalık kapsamına giren davranışlar sıralanmıştır. Çevrimiçi ortamlarda kendiniz, bir yakınınız veya çocuğunuz bu durumlara maruz kalıyorsa siber zorbalıkla karşı karşıyasınız demektir.

  • Dedikodu: Kamuoyunda spekülasyon oluşturma. Çevrimiçi ortamlarda hakkınızda kasıtlı ve alenen dedikodu yapılması.
  • Dışlama: Bir grup arkadaştan bir kişiyi ayırma. Özellikle okulda başlayan ve siber ortamda devam eden dışlanma.
  • Taciz: Sürekli ve kasıtlı olarak yapılan zarar verici ve rahatsız edici davranışlar.
  • Takip: Her an izlenildiğini hissetme. İnternette başlayıp, gerçek hayata yansıyan takip ediliyormuş hissi.
  • Trollemek: Kasten ve maksatlı olarak yapılan provokasyon (kışkırtma) ve örtülü hakaret, sabote.
  • Yorumlar: Yazı, fotoğraf, video yoluyla yapılan hakaret ve küfür içeren negatif iletiler. Saygısızlık: İletişimde haddi aşmak ve bunu devam ettirmek.
  • Sahte Hesap: Kurban adına sahte hesaplar oluşturarak ve bu oluşturulan sahte hesaplar yoluyla tehdit ve zorbalığı sürdürmek.
  • Kandırma: Başkalarının çeşitli, gizli bilgilerini yayınlayarak ve bunları çarpıtarak insanları aldatmak, dolandırmak.
  • Manipüle: Kurbanın kendisi gibi davranmak.
  • Siber Zorbalıktan Korunmanın İpuçları Nelerdir?

    • Her şeyden önce iletişim araçları ve internet bilinçli kullanılmalıdır.
    • Ele geçirilmesi ve tahmin edilmesi zor kullanıcı şifresi belirlenmelidir.
    • Güvenlik (antivirüs vb.) yazılımları güncel olmalıdır.
    • Yüz yüze ilişkilerdeki etik kurallar sanal ortamda da aynıyla uygulanmalıdır.
    • Tanımadığınız kişilerden gelen mesajları okumamak, onaylamamak, paylaşmamak ve engellemek sizi her zaman daha güvenli kılar.
    • Kişisel bilgileriniz size özeldir, başkalarıyla paylaşılmamalıdır.
    • Web sitelerini gezinirken şüpheci olun, bilginin kaynağını araştırın ve kişisel bilgilerinizi her web sitesinde paylaşmayın.
    • Size gelen kimliği bilinmeyen maillere dikkat edin. Sahte hesap olma ihtimalini göz önünde bulundurun ve bu gibi durumlarda dikkatli olun.
    • Gerçek hayattaki davranış biçimi sanal ortamda da korunmalı ve siber zorbalığın suç olduğu bilinmelidir.

    Yukarıda sayılanlara ilave olarak, internet kullanıcıları "öz denetimin" kendilerinde olduğunu bilmeli ve bu bilinçle hareket etmelidirler. Böylece sanal ortamın tehdit ve saldırılarına maruz kalma ihtimali, sahip olunan bu bilinçle yok denecek kadar azalacaktır.

    Siber zorbalığa maruz kalan kullanıcı hukukî yollardan hakkını aramak için ilk olarak adli makamlara suç duyurusunda bulunup yasal süreci başlatabilmektedir. Bunun yanında özellikle sosyal paylaşım siteleri ve benzeri internet siteleri üzerinden siber zorbalık, kişilik hakkı ihlali, özel hayatın gizliğini ihlal eden içeriklerle karşılaşılmış olması durumunda "uyar-kaldır" yöntemiyle yasadışı veya zararlı içeriğin kaldırılmasına yönelik bildirimler önce içerik veya erişim sağlayıcıya iletilerek ilgili içeriğin kaldırılması için ihtarda bulunulmalıdır. İlgili sitelerin bildirim seçeneğinden şikâyet süreci başlatılarak sorunun giderilmesi talep edilebilmektedir. İnternet sitelerinin bilgilerine ulaşmak için internet.btk.gov.tradresinde bulunan site bilgileri sorgu sayfasından yararlanılabilir. Bu adreste yayınlanan "İnternet İçerik Şikâyet Süreçleri ve İletişim Bilgileri" linkinden popüler sosyal ağların iletişim bilgileri ve izlenmesi gereken yol internet kullanıcılarına sunulmuştur.

Ock

Web güvenliğine öncelikle web tarayıcınızın güvenliğiyle başlamak doğru olacaktır. Bunun için hangi web tarayıcısını kullanıyorsanız kullanın tarayıcı gizlilik ve güvenlik ayarlarını yapmakla başlamalısınız. Örneğin; Firefox Mozilla'yı kullanıyorsanız Araçlar – Seçenekler Gizlilik sekmelerinden ayarlarınızı dilediğiniz gibi ayarlayabilirsiniz.

Web güvenliğine öncelikle web tarayıcınızın güvenliğiyle başlamak doğru olacaktır. Bunun için hangi web tarayıcısını kullanıyorsanız kullanın tarayıcı gizlilik ve güvenlik ayarlarını yapmakla başlamalısınız. Örneğin; Firefox Mozilla'yı kullanıyorsanız Araçlar – Seçenekler Gizlilik sekmelerinden ayarlarınızı dilediğiniz gibi ayarlayabilirsiniz.

İzleme seçeneği, web sitelerinin sizin web platformunda dolaştığınız mecraların tarayıcı aracılığıyla takibinin yapılmasına olanak tanıyan bir seçenektir. Geçmişi hatırlama seçeneklerinde ise geçmişinizin asla hatırlanmamasını veya özel ayarların kullanılmasını tavsiye ederiz.

Özel ayarları yaptığınız takdirde çerez yönetimi karşınıza çıkacaktır. Çerez, herhangi bir internet sitesi tarafından bilgisayarınıza bırakılan bir hatırlama dosyasıdır. Çerez dosyalarında oturum bilgileri ve benzeri veriler saklanır. Burada; güvendiğiniz sitelere, örneğin otomatik olarak oturum açmasına olanak sağlamak üzere, sürekli çerez bırakma yetkisi verebilirsiniz. Hiçbir sitenin bilgisayarınıza çerez bırakmasını istemiyorsanız bu seçeneği işaretlemeyin. Yalnız, kimi sitelerin çerezler devre dışıyken düzgün işlemeyeceğini de unutmayın. Bununla birlikte, bir siteyi ziyaret ederken başka bir site tarafından bırakılan "üçüncü kişilere ait çerezler" ya da "yabancı çerezler"i kapalı tutmanızı öneririz.

Benzer şekilde Araçlar-Seçenekler-İçerik sekmesinden ve Araçlar-Seçenekler-Güvenlik sekmesinden Firefox ayarlarınızı aşağıdaki tablolarda gösterildiği şekilde yapmanızı öneririz.

FireFox ile daha fazla bilgiye FireFox'un yardım sayfasından ulaşabilirsiniz:

https://support.mozilla.org/tr/

Benzer ayarlara Internet Explorer'da Araçlar-İnternet Seçenekleri'nden ve Google Chrome için Chrome menüsü (sağ üstte yer alan 3 noktadan ulaşılıyor) - Ayarlar - (Gelişmiş) Gizlilik bölümünden ulaşabilirsiniz.

Daha fazla bilgiye Chrome için:

https://support.google.com/chrome/#topic=3227046

Internet Explorer için

https://support.microsoft.com/tr-tr/products/internet-explorer

adreslerinden ulaşabilirsiniz.

Tarayıcı ayarlarını kendi bilgisayarınızdan ve/veya tanımadığınız bir bilgisayardan internete bağlanırken yaptıktan sonra internette gezinmeye başlayabiliriz.

Yapılan çalışmaların sonuçlarında, internet sitelerinde gezinti yaparken bilgisayarımıza virüs ve tehlikeli yazılım bulaştırma ihtimali yüksek olan siteler genellikle şunlardır:

  1. çok fazla bilinmeyen siteler,
  2. bahis siteleri,
  3. pornografik siteler,
  4. korsan yazılım indirilen siteler.

Bilmediğimiz web sayfalarında dolaşmamanız ve çok dikkatli olmanız gerekmektedir. Birçok web sitesi çeşitli tuzaklar barındırıyor olabilir. Bu yüzden güvendiğiniz, bildiğiniz web sayfalarını tercih etmeniz, bilmediğiniz web sayfalarının hakkında/iletişim gibi bölümlerinden web sayfaları hakkında bilgi edinmemiz gerekmektedir. Ayrıca sık kullandığımız web siteleri için tarayıcımızda sık kullanılanlar listesi oluşturmanız, tuzak sitelerden korunmak adına önem teşkil etmektedir. Bunun için web güvenliğinde öncelikli olarak:

  • Tuzak web sitelerine dikkat etmek ve güvenilmeyen web sitelerini ziyaret etmemek,
  • E-posta mesajları ile gönderilen bağlantılara dikkat etmek,
  • Sık kullanılanlar listesi oluşturmak,
  • Web sitelerinde gezerken yayılabilen zararlı programlardan korunmak için açılır pencere engelleyicisi kullanmak (Yukarıda bahsedilen ayarlar),
  • Arama motorlarını kullanırken özellikle çocuklu ailelerin yüksek düzeyli filtreleme araçları sayesinde özellikle müstehcen sitelerin arama sonuçlarında engellenmesini ve bu sayede güvenli arama sağlamaları gerekmektedir. Örneğin Google için https://www.google.com.tr/preferences linkinden güvenli arama seçeneğini değiştirebilirsiniz.

Ock

Etik ile ahlak kavramı çoğu zaman birbirine karıştırılır. Etik, doğru ve yanlış eylemin teorisi, ahlak ise onun pratiği gibi düşünülebilir.(Billington, 2011:46). Etik, felsefenin bir dalı olup, sergilediğimiz davranışların hangileri doğru, hangileri yanlış gibi ahlaki sorular ve sorunlar üzerine akıl yürütür. İnternet etiği ise, internet üzerinde iletişimde bulunurken doğru ve ahlaki olan davranışlar ile yanlış ve ahlaki olmayan davranışları belirleyen kurallar bütünüdür.

Etik ile ahlak kavramı çoğu zaman birbirine karıştırılır. Etik, doğru ve yanlış eylemin teorisi, ahlak ise onun pratiği gibi düşünülebilir.(Billington, 2011:46). Etik, felsefenin bir dalı olup, sergilediğimiz davranışların hangileri doğru, hangileri yanlış gibi ahlaki sorular ve sorunlar üzerine akıl yürütür. İnternet etiği ise, internet üzerinde iletişimde bulunurken doğru ve ahlaki olan davranışlar ile yanlış ve ahlaki olmayan davranışları belirleyen kurallar bütünüdür.

Çevrimiçi ortamlarda diğer insanların hak ve hukukuna saygılı olmak noktasında nelerin yapılıp nelerin yapılamayacağının bilgisidir. İnternet etiği, gerçek hayatta iletişimde olduğunuz insanlara gösterdiğiniz saygı ve nezaketin aynıyla internet ortamında da gösterilmesi anlamında kullanılan bir kavramdır.

İnterneti doğru ve etkin kullanmak için çevrimiçi ortamları kullanırken aynen diğer ortamlarda olduğu gibi belirli kurallara uyulması ve etik davranılması gereklidir. Herhangi bir hak ihlaline uğramamak ve kullanılan sistemi de zafiyete uğratmamak için çevrimiçi ortamları kullanırken kullanım politikalarına uygun davranılmalıdır. Ayrıca;

  • İnsanların iletişim özgürlüğüne sahip olduğu gibi erişim özgürlüğüne de sahip oldukları unutulmamalı, diğer kullanıcıların haklarına saygı gösterilmelidir. İnternet ortamında kimseye zorbalık/taciz yapılmamalı, kötü söz söylenilmemeli ve istemeden kimseye art niyetli davranışlar sergilenmemelidir.
  • İnternet ortamında uygun olmayan (yasadışı) içerikleri indirmekten, paylaşmaktan veya saklamaktan kaçınılmalıdır. Bu tarz içeriklerin üretilmesi ve paylaşılmasının suç teşkil ettiği unutulmamalıdır.
  • İnternet üzerinden yapılan herhangi bir paylaşımın, birdenbire milyonlarca kişiye erişebileceği her zaman hatırda tutulmalı ve çevrimiçi ortamlarda buna göre davranılmalıdır.
  • Fikir ve sanat eserleri ile telif hakları ve lisanslama konusunda titiz davranılmalıdır. Telif hakkı olan materyallerin lisanssız kopyaları oluşturulmamalı veya bu materyaller indirme amaçlı kullanılmamalıdır. Sahibi olunmayan eserler topluluklarla paylaşılmamalıdır. Konuyla ilgili mevzuat hakkında aşağıdaki linkten bilgi sahibi olabilirsiniz:
    http://mevzuat.basbakanlik.gov.tr/Metin1.Aspx?MevzuatKod=1.3.5846&MevzuatIliski=0&sourceXmlSearch=fikir%20ve%20sanat&Tur=1&Tertip=3&No=5846
  • Elektronik ortamlara bağlanan cihazlara, sistemlere veya sistemlerde bulunan bilgi kaynaklarına erişim yetkiniz yok ise girilemeyeceği ve kasıtlı olarak sisteme müdahale edilemeyeceği veya işleyişinde değişiklikler yapılamayacağı her zaman hatırda tutulmalıdır. Aksi takdirde, Türk Ceza Kanunu'na göre bu fiillerin suç teşkil ettiğini aklınızdan çıkarmayınız.

Ock

Dünyada ve ülkemizde giderek artan internet kullanımı, birçok kolaylığı beraberinde getirirken kişisel verilerin korunumu konusu da daha önemli hale gelmiştir.

Dünyada ve ülkemizde giderek artan internet kullanımı, birçok kolaylığı beraberinde getirirken kişisel verilerin korunumu konusu da daha önemli hale gelmiştir.

İnternet kullanan bireylerin %82,4'ünün sosyal medya kullanıcısı olduğu günümüzde, yapılan her paylaşım, internet ortamına girilen her veri size ve bilgilerinize ulaşmak isteyen kötü niyetli kişiler tarafından kullanılabilmektedir. Özellikle sosyal paylaşım ağları kötü niyetli kişilerin bilgilerinize ulaşabileceği en kestirme yoldur. Paylaşım yapmadan önce, yapacağınız paylaşımın ne gibi sonuçlar ve riskler doğurabileceğini detaylı bir şekilde düşünmeniz gerekir.İnternet kullanım demografisi ve kişisel verilerin korunumu ile ilgili Avrupa Birliği bünyesinde yapılan saha çalışmasında çarpıcı sonuçlara erişilmiştir. Söz konusu çalışmada, vatandaşların büyük bir çoğunluğunun sosyal ağlarda isimlerini (%79) resimlerini (%51) hangi ülke vatandaşı olduklarını (%47) açıkça paylaştığı gözlemlenmiştir. %62'si kendilerini korumak için kişisel verilerini en düşük seviyede paylaştıklarını ifade etmekte, araştırmaya katılanların %10'u kimlik bilgilerini paylaşmamakta, %50'si sosyal bilgilerini paylaşmamakta ve %90'ı hassas bilgilerini paylaşmamaktadır. Araştırmaya katılanların %70'si paylaştıkları kişisel verilerin nasıl kullanılacağı konusunda tedirgin ve sadece kişisel verilerinin kullanımı üzerinde kısıtlı oranda söz sahibi olabildiklerini düşünmekte, %74'i internet kullanırken kişisel verilerinin toplanması ve islenmesi konusunda rızalarının alınmasını istemekte, %55'i sosyal ağlarda kişisel verilerinin izinleri dışında kullanılması konusunda kaygı duymakta, %43'ü de firmaların kişisel verilerini izin almadan paylaşabileceği yönünde kaygı duymaktadır.

Anketi cevaplayanlara internetteki gizlilik sözleşmelerini okuyup okumadıkları sorulmuş ve % 58'i okuduğunu beyan etmiştir. Bunlardan, %34'ü okuyup anladığını söylemiş; %24'ü ise okuyup anlamadığını söylemiştir. Gizlilik sözleşmelerini okumayanlar ise okumama sebeplerini şöyle sıralamıştır:

  • İlgili web sitesinin bir gizlilik politikasının olmasının dahi yeterli olması düşüncesi(%41)
  • Kanunların her ne durumda olursa olsun kendilerini koruyacağı inancı (%27)
  • İlgili web sitesinin hiçbir durumda kendisini koruyamayacağı inancı (%24)
  • Herhangi bir düşüncesi olmayanlar (%15)

Akıllı telefonunuza indirdiğiniz ve oynamak için sabırsızlandığınız bir oyun bile küçük bir pop-up ile sizin rızanızı basit bir onaylama yöntemi ile aldıktan sonra siz oyunu oynarken rehberinizdeki kontakları kendi veri tabanına aktarabilmekte ve sonrasında da bunları ne iş yaptığını bilmediğiniz şirketlerle paylaşabilmektedir. Bu bağlamda, uzun zamandır devletler ve ilgili sektör paydaşları veri paylaşımında kullanıcının kontrolünü arttıracak teknik çözümler üretmeye çalışırlarken öte yandan internet kullanıcılarının da dikkat etmesi gereken birtakım noktalar bulunmaktadır.

Bunun için;

  1. İnternet web tarayıcınızın 'do not track (izlememe)' seçeneğini aktif hale getirmenizi öneririz. Konu ile ilgili daha detaylı bilgiye web güvenliği bölümünden ulaşabilirsiniz.
  2. İşlem yapmak istediğiniz web sayfalarının kullanım politikası ve gizlilik sözleşmelerini okuyunuz. Ayrıca ilgili sayfanın iletişim, hakkımızda bölümlerinden sayfa hakkında bilgi alınız.
  3. Mobil platformlardan indirdiğiniz uygulamaların sizlerden ne gibi bilgiler toplandığını hususunu iyi analiz ediniz. Gerekirse çok fazla kullanmayacağınız uygulamaları telefonunuza indirmeyiniz.
  4. İndirdiğiniz mobil uygulamaların nelerle senkronize olduğuna dikkat edin. Senkronize olmasını istemediğiniz bilgileri devre dışı bırakın. Bunun için telefon ayarlarınızdan hesaplarınızı, uygulama yönetiminizi, konum servislerinizi ve güvenliğinizi tekrar gözden geçirmenizi tavsiye ederiz.
  5. Sosyal ağlarda gizlilik ve güvenlik ayarlarınızı tekrar gözden geçirin. Bunun için sosyal ağlarda güvenlik bölümünü okumanızı tavsiye ederiz. Ayrıca, Trend Micro Güvenlik Araştırmalarından Sorumlu Başkan Yardımcısı Rik Ferguson, kullanıcıların Facebook'ta dikkat etmesi gereken 5 maddeyi şu şekilde sıralamaktadır:

Facebook'ta Dikkat Etmeniz Gereken 5 Husus

  1. Eğer bir arkadaşınızın duvarında paylaştığınız mesajın gizlilik ayarlarını kontrol etmezseniz, otomatik olarak "arkadaşınızın arkadaşları" mesajınızı görebilecek şekilde ayarlanır.
  2. Paylaştıklarınızın istemediğiniz kişiler tarafından görülmesinin önüne geçmek için gizlilik ayarlarını yapmanız da yeterli olmuyor. Eğer sizin paylaştığınız şeyin altına herhangi bir Facebook kullanıcısı etiketlenirse, bu kişi tüm konuşmaları ve paylaşımınızı görüyor.
  3. Kamuya açık bir etkinlik ya da sayfada bir paylaşımda bulunduğunuzda, bu paylaşımın gizlilik ayarlarını değiştiremezsiniz. Sadece o paylaşımı kendi profilinizden kaldırabilirsiniz.
  4. Gizlilik ayarları "Arkadaşlarımın arkadaşı" olarak belirlenmiş bir paylaşımı arkadaşınızın duvarına yerleştirdiğinizde, "İstemediğiniz" kişiler de o paylaşımı görecektir. Çünkü onlar sizin arkadaşınız.
  5. Paylaştıklarınız herkese açık olsun ya da sadece arkadaşlarınızın arkadaşları görebilsin. Tanımadığınız birçok insanın sizi gördüğünü ve arkadaşlıktan çıkardığınız kişilerin dahi sizi takip edebildiğini unutmayın. Bu sebeple paylaşımlarınıza her zaman dikkat edin.

Kişisel Verilerin Korunması Kanununa Göre Haklarınız Neler?

Kişisel veri sahipleri olarak Anayasanın 6698 sayılı "Kişisel Verilerin Korunması Kanunu" artık yasallaşmıştır. Bu Kanuna göre sahip olduğumuz haklardan bazıları şunlardır:

  • Kişisel verilerinizin işlenip işlenmediğini öğrenme.
  • Kişisel verileriniz işlenmişse buna ilişkin bilgi talep etme.
  • Kişisel verilerinizin işlenme amacını ve bunların amacına uygun kullanılıp kullanılmadığını öğrenme.
  • Kişisel verilerin silinmesini veya yok edilmesini isteme.
  • İşlenen verilerin münhasıran otomatik sistemler vasıtasıyla analiz edilmesi suretiyle kişinin kendisi aleyhine bir sonucun ortaya çıkmasına itiraz etme.
  • Kişisel verilerin kanuna aykırı olarak işlenmesi sebebiyle zarara uğraması halinde, zararın giderilmesini talep etme haklarına sahipsiniz.
  • Kanunun tam metnine ve diğer haklarınızı öğrenmek için aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz:

http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2016/04/20160407-8.pdf